Carnavalsverenigingen luiden de noodklok

Gemeentebelang: carnaval is cultureel erfgoed

Carnaval hoort bij Brabant, en dus ook bij onze 4 dorpen in de gemeente. Maar door verschillende deelnemende verenigingen uit Wringersgat is de noodklok geluid. Er zijn te weinig bouwlocaties voorhanden om in de toekomst grote wagens te kunnen bouwen. Zonder grote wagens worden de optochten steeds kleiner, met als gevolg dat vrijwilligers afhaken. Uiteindelijk zal het carnavalsfeest steeds kleiner worden, en wellicht zelfs verdwijnen. De verenigingen werken hard, de afgelopen jaren zijn er nieuwe jonge bouwgroepen bij gekomen die zich enthousiast inzetten en de optochten groter en mooier hebben gemaakt. Maar een succesvol carnaval maak je samen.

Natuurlijk kunnen we in de gemeenteraad mooie woorden spreken over hoe we carnaval waarderen als lokaal feest. Maar bij woorden horen ook daden, vindt Gemeentebelang. Wat Gemeentebelang betreft moet juist de gemeente zich inzetten om een lokaal feest te behouden. Ook Gemeentebelang zelf draagt als lokale partij bij aan het carnaval in onze dorpen. Onze karakteristieke ‘I love Rijen’ letters zijn decor geweest bij carnaval in coronatijd en dit jaar waren voor het eerst onze stickers ‘I love Wringersgat’ en ‘I love Dringersgat’ in omloop.

de carnaval stickers van Gemeentebelang

Heel veel concrete mogelijkheden heeft de gemeente op het eerste gezicht niet. Maar de gemeente kan wel bijdragen om te zorgen dat er ruimtes gehuurd kunnen worden. Dus Gemeentebelang wil kijken naar wat wel kan: zo kan carnaval aangemerkt worden als lokaal erfgoed. Hierdoor worden de subsidiemogelijkheden ruimer voor de carnavalsverenigingen. Gemeentebelang pleit er dan ook voor om carnaval in onze gemeente te bestempelen als cultureel erfgoed, en het subsidiebeleid vervolgens tegen het licht te houden. Want waarom zijn andere lokale gebeurtenissen wel cultureel erfgoed en het carnaval niet? In de raadsvergadering van 22 september zal er daarom met andere partijen een motie worden ingediend.