Gemeentebelang: niet bezuinigen op lokale eigenheid.

Mooie kans voor Hulten na ontdekking Napoleonweg

Op zaterdag 7 september werd in Hulten de open dag voor de verbreding van de N282 en de N260a gehouden. De N282 wordt verbreed en de N260a aangepast. Voor geïnteresseerden en natuurlijk de inwoners uit Hulten was de open dag een mooie kans om meer te weten te komen over de werkzaamheden. Ook Gemeentebelang was erbij. Een bijzondere verrassing was de ontdekking van een stuk Napoleonweg onder het oude wegdek. Bij de herinrichting van Hulten is een stukje groen in de vorm van een parkje gepland op het punt waar de Napoleonweg is gevonden.

De Napoleonweg is gemaakt van basaltblokken en zandsteen, en liep vanaf Breda naar Den Bosch vanaf het einde van de 18e eeuw. Uniek voor deze oude rijksweg naar Breda is het fietspad dat later in 1902 langs deze weg kwam. Dit fietspad was het eerste vrijliggende en verharde fietspad van Nederland. Historisch gezien heeft het dorp Hulten dus altijd langs belangrijke verkeersaders gelegen.

Wat Gemeentebelang betreft blijft deze historische vondst behouden voor latere generaties om te bewonderen. Historische vondsten zoals deze komen niet vaak voor, dus als er zich een kans voordoet moeten we deze als gemeente pakken. Historisch erfgoed behouden kost echter wel geld. Helaas staat ook onze gemeente de komende jaren voor een financiële uitdaging. De gemeenteraad zal zich de komende maanden moeten gaan buigen over de vraag wat we als gemeente met het naderende ravijnjaar en dus het begrotingstekort gaan doen. Het ravijnjaar ontstaat doordat de landelijke overheid minder geld aan de gemeenten beschikbaar stelt.

Gemeentebelang vindt het als lokale partij belangrijk dat er niet bezuinigd wordt op juist dat wat onze 4 dorpen karakter geeft en uniek maakt. Investeren in het behoud van de Napoleonweg in Hulten past bij dit uitgangspunt dat wij graag lokale eigenheid willen behouden.  In de vergaderingen van de gemeenteraad zal Gemeentebelang hier dan ook op aandringen en initiatieven mee indienen.

Reageren op dit artikel? Stuur dan een bericht aan Maud, maud@gemeentebelang.org